Skulptören Carl Milles verk

Carl Milles skulpturer på Skytteholm

Konsumentföreningen Stockholm var under några år huvudsponsor till Millesgården. Det är förklaringen till att Skytteholm idag har en av den största samlingen av Carl Milles-skulpturer i världen. De vackra skulpturerna finns att titta på i parken runt om Herrgården och vid Mälarens strand.

Skridskoprinsessan (1948)

Skridskoprinsessan skapades efter att Carl Milles sett en flicka åka skridskor i Rockefeller Plaza, New York. Han blev så förtjust i hennes rörelser att han ville försöka återskapa dem i brons.

Pegasus (1949)

Människan och Pegasus är ett av Carl Milles senare mästerverk. Den bevingade hästen Pegasus symboliserar fantasins flykt och frihetslängtan. Skulpturen var symbol för den svenska ansökan om att arrangera OS 2004.

Danserskorna (1914)

I början av 1900-talet var Carl Milles fascinerad av danskonstens stora kvinnliga dansare. Han gjorde under åren flera skulpturer av dansande kvinnor, bland annat den här.

Solglitter (1917–1918)

Najaden som rider fram på en delfin är en av Carl Milles mest fartfyllda skulpturer och sägs vara en av hans egna favoriter.

Tritonen (1916)

Carl Milles svenska och ungt lekfulla version av barockmästaren Berninis Triton på Piazza Berberini i Rom.

Vildsvin (1929)

Vildsvin beställdes ursprungligen av Lord Melchett i England, som dock ångrade sig. Den köpes istället av Sveriges kronprins, sedermera Gustav VI Adolf.

Dianafontänen II (1929-1930)

Dianafontänen I (1927–1928) eller Dianabrunnen är en skulptur i brons och marmor som togs fram i ett samarbete med arkitekten Ivar Tengbom dags att smycka Tändstickspalatsets gård, den skapades på ett sådant sätt att man inte vet om gården var skapad för brunnen eller tvärtom. Några år senare gjorde Carl Milles en variation av Dianafontänen i Chicago, USA och en kopia finns utanför Herrgården på Skytteholm.